Plan Management
Urmatorul plan de management este realizat ca propunere si va face obiectul unei viitoare licitatii .
A. Prin preluarea in administrare a ROSCI0129 ,,NorduI Gorjului de Vest", principalele obligatii asumate sunt:
1. stabilirea structurii de administrare - personal propriu, Consiliu Stiintific, Consiliu Consultativ de Administrare - termen - 4 luni de la semnarea contractului de preluare in administrare;
2. realizarea Regulamentului de Organizare si Functionare (ROF) al Administratiei -termen - 9 luni de la preluarea in administrare;
3. realizarea Planului de Management - termen - 2 ani de la preluarea in administrare.
Pentru realizarea Planului de Management, dar si pentru intarirea capacitatii institutionale a Administratiei si pentru constientizarea populatiei privind importanta conservarii biodiversitatii din zona ne propunem realizarea pentru inceput a unui proiect finantat prin POS Mediu - Axa prioritara 4 (finantare 100%).
B. Principalele activitati din proiect vor fi urmatoarele:
B1. Elaborarea, dezbaterea si avizarea Planului de Management
Planul de Management pentru situl Natura 2000 va fi elaborat tinand cont de exigentele stabilite la nivel European, astfel incat sa fie in concordanta si sa asigure implementarea corespunzatoare a prevederilor comunitare referitoare la administrarea acestor zone. Aceasta se va baza pe evaluarea capacitatii de suport a sistemelor ecologice, iar activitatile de management propuse vor fi integrate intr-un sistem GIS care sa reflecte planificarea spatio-temporala si costurile aferente. Aceasta va sta la baza activitatii de administrare si se constituie ca document de referinta pentru planificarea tuturor activitatilor din zona pentru detinatorii/administratorii de terenuri si pentru toti cei ce doresc sa initieze si sa desfasoare activitati pe teritoriul sitului.
Planul de management va avea urmatoarele functii :
- furnizeaza informatiile de baza si descrierea sitului;
- identifica politica de management ce trebuie urmata, obiectivele ce trebuie atinse si actiunile necesare pentru atingerea obiectivelor;
- anticipeaza orice conflict si sugereaza cele mai bune cai de rezolvare a acestora;
- implementeaza politicile si strategiile curente, identifica monitoringul necesar pentru masurarea eficacitatii managementului;
- joaca roulul unui ghid pentru personalul ce asigura administrarea si garanteaza continuitatea unui management eficace;
- ofera un compediu al surselor de finantare si sustinere, in vederea obtinerii resurselor si alocarii acestora in mod efectiv;
- este un instrument de comunicare si educatie;
- demonstreaza ca managementul este efectiv;
- evidentiaza zonele legislative ce necesita imbunatatiri;
- furnizeaza indrumare pentru dezvoltarea comunitatilor locale si pentru nevoile mai largi de planificare si proiectare;
- promoveaza recunoasterea unui set de valori a biodiversitatii /ariei protejate la nivel local;
- defineste cui se adreseaza activitatea de planificare si management.
Structura planului de management va fi urmatoarea:
Capitolul 1 – Introducere
1.1 Prezentarea generala a retelei Natura 2000 in ansamblu;
1.2 Fisa de prezentare a sitului – descriere generala;
1.3 Prezentarea cadrului legislativ existent – analiza legislatiei nationale privind managementul ariilor naturale protejate, conservarea biodiversitatii si protectia mediului corelata cu legislatia privind regimul de proprietate si administrare a terenurilor, legislatia specifica domeniilor de dezvoltare economica din zona – agricultura, turism, exploatare forestiera, vanatoare, amenajarea teritoriului si constructii etc.
1.4 Istoricul desemnarii zonei ca sit Natura 2000 si al preluarii in custodie;
1.5 Procesul de elaborare a planului de management – inclusiv identificarea tuturor factorilor interesati;
Capitolul 2 – Descriere sitului
2.1 Descrierea generala
2.1.1 Localizarea si limitele;
2.1.2 Dreptul de proprietate si administrare a terenurilor;
2.1.3 Categoriile de folosinta a terenurilor;
2.2 Caracterizarea mediului fizico-geografic, --geologie, geomorfologie, clima, hidrologie, pedologie;
2.3 Caracterizarea mediului biotic
2.3.1 Habitate naturale – descriere, suprafata ocupata;
2.3.2 Speciile de flora si fauna – descriere, abundenta, nivel populational, ecologia si etologia speciilor;
2.3.3 Hartile de distributie a habitatelor naturale si habitatelor speciilor salbatice – asa cum vor rezulta din contractul privind cartarea acestora ;
2.4 Aspecte socio- economice – conservarea naturii, agricultura, silvicultura, vanatoare si pescuit, turism, recreere, educatie si cercetare, exploatarea fructelor de padure etc.
2.4 Aspecte socio- economice – conservarea naturii, agricultura, silvicultura, vanatoare si pescuit, turism, recreere, educatie si cercetare, exploatarea fructelor de padure etc.
2.5 Peisajul, patrimoniul cultural si traditiile.
Capitolul3 - Evaluarea starii actuale de conservare si impactul activitatilor antropice
Pentru toate speciile si habitatele naturale de interes comunitar se va stabili starea de conservare si modul in care activitatile antropice au efect asupra acestora.
3.1 Evaluarea starii de conservare
3.2 Evaluarea impactului activitatilor antropice actuale
Capitolul 4 – Stabilirea temelor (set de problematici relationate ) si obiectivelor – masurabile, prioritizate si bazate pe parametrii si valori limita
Capitolul 5 – Planul de masuri
5.1 Stabilirea zonarii interne a sitului – permite delimitarea exacta a zonelor in care predomina activitatile de conservare sau cele de dezvoltare si stabileste managementul diferentiat al acestora;
5.2 Stabilirea unui set de actiuni si indicatori pentru fiecare zona si tema;
5.2 Stabilirea unui set de actiuni si indicatori pentru fiecare zona si tema;
5.3 Evaluarea necesarului de resurse umane, financiare, materiale si institutionale pentru aplicarea planului de masuri;
5.4 Implicarea factorilor interesati - informare, educare, constientizare, participare la luarea deciziilor si aplicarea planului de management;
5.5 Stabilirea mecanismelor financiare pentru atragerea de surse alternative de venituri necesare asigurarii unui management adaptativ si participativ performant;
5.6 Identificarea surselor de finantare pentru aplicarea planului de masuri;
5.7 Calendar de implementare;
5.8 Monitorizarea starii de conservare a speciilor si habitatelor naturale de interes comunitar.
B2. Inventarierea si cartarea habitatelor naturale si a habitatelor speciilor salbatice de interes conservativ comunitar din ROSCI0129 ,, Nordul Gorjului de Vest “
Pentru fiecare tip de habitat natural si specie salbatica de interes comunitar conservativ, se va realiza o harta de distributie. Pe baza datelor deja existente, in momentul de fata se poate face identificarea in teren si cartarea, de catre specialist, a arealelor ocupate de habitatele naturale si de populatiile speciilor salbatice de flora si fauna ( cartare GIS ). Aceste investigatii se vor desfasura pe parcursul unui an, timp necesar pentru a putea surprinde toate stadiile de dezvoltare si vor fi facute de specialist ( habitate, ihtiologie, flora, fauna si ecologie sistemica ) . Analizele extensive la scara spatiala a distributiilor habitatelor se vor obtine in urma procedeelor de clasificare asistata prin utilizarea, pe de o parte, a tehnologiilor de remote sensing (teledetectie) si a celor directe de cartare, extragere vectoriala, toate acestea fiind validate direct in teren.
B3. Realizarea unui sistem unitar a regimului de evidenta, a regimului de proprietate al terenurilor si constructiilor permanente din ROSCI 0129 ,, Nordul Gorjului de Vest”
B4. Realizarea Strategiei de vizitare
Factorii cheie pentru o startegie de turism durabil in ariile naturale protejate sunt :
- Turismul rural;
- Diversificare;
- Turismul ca instrument;
- Conservare;
- Control local;
- Diversificarea economiei;
- Marketing.
Toate aceste considerente vor sta la baza Strategiei de vizitare ce va avea urmatoarea structura:
1. Zonarea si obiectivele din punct de vedere al conservarii naturii.
1. Zonarea si obiectivele din punct de vedere al conservarii naturii.
2. Analiza situatiei actuale si viitoare a vizitatorilor in zona ariei protejate.
3.Viziunea si obiectivele planului de vizitare.
4.Teme si activitati.
A5. Realizarea documentatiilor tehnico- economice pentru dezvoltarea unui centru de informare si a infrastructurii de vizitare.
A6. Activitatea de informare si publicitate.
A7. Instruirea personalului propriu.
CCIRJ este o asociatie constituita ca persoana juridica romana, de drept privat, fara scop patrimonial (non profit), care functioneaza in cadrul sistemului cameral, reglementat de legea nr. 335/2007, a Camerelor de Comert din Romania.
Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile, in cadrul retelei ecologice europene NATURA 2000, a desemnat ca ADMINISTRATOR al sitului "Nordul Gorjului de Vest Camera de Comert si Industrie Romania - Japonia CCIRJ.
Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile, in cadrul retelei ecologice europene NATURA 2000, a desemnat ca ADMINISTRATOR al sitului "Nordul Gorjului de Vest Camera de Comert si Industrie Romania - Japonia CCIRJ.
office@ccirj.ro
www.ccirj.ro
Splaiul Unirii nr.313, Sector 3, 030138 Bucuresti, Romania
Tel: +4021 346 7244
Fax: +4021 346 7257
www.ccirj.ro
Splaiul Unirii nr.313, Sector 3, 030138 Bucuresti, Romania
Tel: +4021 346 7244
Fax: +4021 346 7257